Partner serwisu
Biznes i przemysł

Polska generatorem dużych zysków Wizz Air

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Polska generatorem dużych zysków Wizz Air
fot. Port Lotniczy Gdańsk
Polska, Węgry i Włochy – najbardziej odporne rynki – przyczyniły się do wzrostu przychodów Wizz Aira w roku obrachunkowym 2025. Ostatni rok finansowy był okresem transformacji, w którym zysk operacyjny węgierskich linii lotniczych spadł aż o prawie 62 proc. Zadłużenie niskokosztowca sięga już prawie pięciu miliardów euro. Rok 2026 ma być znacznie lepszy.

– Nasz rok fiskalny 2025 można opisać dwoma słowami: odporność i transformacja. W środowisku, w którym rzadkie wyzwania stały się powtarzalne, Wizz Air ewoluował strukturalnie, osadzając zwiększoną elastyczność w naszym standardowym modelu operacyjnym – podsumowuje osiągnięte wyniki József Váradi, dyrektor generalny Wizz Aira, który nadmienił, że wydarzenia minionego roku wystawiły na próbę i zarząd, i samego przewoźnika. – Wyszliśmy z nich silniejsi, mądrzejsi i lepiej przygotowani – wyznaje Váradi, który udzielił ostatnio wywiadu naszej redakcji.

Z terminami „odporność” i „transformacja” trudno się nie zgodzić – przyrost pasażerów wyniósł zaledwie trzy proc., a w całym roku obrachunkowym, który rozpoczął się 1 kwietnia 2024 roku i zakończył 31 marca 2025 roku, Wizz Air – sumując wyniki przewozowe wszystkich spółek – obsłużył 63,4 miliona pasażerów. Jest to związane z uziemieniami kilkudziesięciu airbusów nowej generacji z powodu wad jednostek napędowych – z tego powodu oferowanie było prawie takie samo jak w roku finansowym 2024 (w rzeczywistości było niższe o 0,1 proc.) Węgierski operator poprawił wskaźnik wypełnienia kabin samolotów; kluczowy dla rentowności operacji faktor wzrósł o 1 pkt proc. do poziomu 91,2 proc.

Budżetowe linie lotnicze poprawiły kilka wskaźników operacyjnych: wykorzystanie floty operacyjnej wyniosło 12 godzin i 28 minut w porównaniu do 12 godzin 25 minut w poprzednim roku finansowym w roku ubiegłym. Wzrost średniego czasu, jaki samoloty spędzają w powietrzu, wyniósł więc tylko trzy minuty, lecz przy tak rozwiniętej sieci tras, jest to i tak dobry wynik. O 2,5 pkt proc. wzrosła punktualność realizowanych operacji, choć jest ona wciąż bardzo słaba i wynosi zaledwie 67,5 proc. Dojrzewająca sieć połączeń odnotowała mniejszym udział przepustowości na trasach działających krócej niż trzy lata – spadek segmentu nowych tras o 14 pkt proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym.

Całkowite przychody Wizz Aira wzrosły o 3,8 proc. z 5,07 do 5,26 miliarda euro. Wynik napędzany był głównie przez wyższą liczbę przewiezionych pasażerów i stały popyt klientów na podróże lotnicze, jak i zwiększoną dojrzałość najbardziej odpornych rynkach, takich jak Polska, Włochy i Węgry. Przychody ze sprzedaży biletów pasażerskich wzrosły o 4 proc. do 2,91 miliarda euro, podczas gdy przychody ze sprzedaży usług dodatkowych – które wciąż zyskują na znaczeniu – wzrosły o 3,6 proc. do poziomu 2,35 miliarda euro, odpowiadając za 44 proc. łącznych przychodów. W Polsce i we Włoszech wyższy niż średnik wskaźnik zajętości miejsc przyczynił się do odnotowania rekordowych przychodów z usług dodatkowych.

Do poziomu 5,1 miliarda euro (wzrost o 10 proc.) urosły koszty operacyjne budżetowego operatora rodem z Węgier. Największą pozycją wydatków stanowiło paliwo, za które linie lotnicze zapłaciły 1,8 miliarda euro – spadek o 3,1 proc. rok do roku. Opłaty handlingowe, lotniskowe i nawigacyjne były drugą pozycją w kosztach stałych – rachunki z tego tytułu wyniosły 1,35 miliarda euro. W tym przypadku jest to wzrost w porównaniu do roku 2024 o 11,1 proc. Koszty pracownicze urosły o 11,2 proc. i zamknęły się w kwocie 565 milionów euro. Rok finansowy 2025 zakończył się dla Wizz Aira odnotowaniem zysku operacyjnego w wysokości 167,5 miliona euro (spadek o 61,7 proc.). Wynik netto jest wyższy – 213,9 miliona euro – dzięki sprzyjającemu rozliczeniu przychodów i kosztów finansowych.

– Wizz Air jest dziś bardziej odpornym biznesem. Pomimo nieproduktywności uziemionej floty, udało nam się osiągnąć drugi rok rentowności z rzędu. Mamy ponad roczne doświadczenie w działaniu w tych wyjątkowych okolicznościach – warunkach, których linie lotnicze nigdy nie doświadczyłyby, gdy popyt przewyższa podaż – wskazał dyrektor generalny węgierskich linii lotniczych, dodając, że terminowe wyniki i wskaźniki realizacji operacji stale się poprawiają. Rok obrachunkowy 2026 ma być lepszy, choć Wizz Air nie zaprognozował wyników finansowych. Moce przewozowe mają wzrosnąć o 20 proc., a wskaźnik wypełnień kabin osiągnąć poziom 93 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ryanair ogłasza partnerstwo z DerbySoft

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair ogłasza partnerstwo z DerbySoft

Ryanair 19 czerwca 2025

UOKiK sprawdzi politykę bagażową Ryanaira i Wizz Air

Prawo i polityka

Wizz Air zainaugurował nowe połączenie z Krakowa do Genui

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air zawiesza loty do Tel Awiwu i europejskie połączenia do Ammanu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesza loty do Tel Awiwu i europejskie połączenia do Ammanu

Redakcja/inf. pras. 17 czerwca 2025

Możliwe wydłużenia czasu lotu na trasach Wizz Air do ZEA

Pasażer i linie lotnicze

Drony mogą latać samolotami Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Drony mogą latać samolotami Wizz Air

Mateusz Kieruzal 14 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Ryanair ogłasza partnerstwo z DerbySoft

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair ogłasza partnerstwo z DerbySoft

Ryanair 19 czerwca 2025

UOKiK sprawdzi politykę bagażową Ryanaira i Wizz Air

Prawo i polityka

Wizz Air zainaugurował nowe połączenie z Krakowa do Genui

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air zawiesza loty do Tel Awiwu i europejskie połączenia do Ammanu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesza loty do Tel Awiwu i europejskie połączenia do Ammanu

Redakcja/inf. pras. 17 czerwca 2025

Możliwe wydłużenia czasu lotu na trasach Wizz Air do ZEA

Pasażer i linie lotnicze

Drony mogą latać samolotami Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Drony mogą latać samolotami Wizz Air

Mateusz Kieruzal 14 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij